بهترين گرايش‌هاي كارشناسي ارشد مديريت + بررسي بازار كار و آينده شغلي

آزمون رشد ودكتري مديريت

مقدمه

 بهترين گرايش‌هاي رشته مديريت براي آينده شغلي موفق كدام‌ها هستند؟ آيا براي ادامه تحصيل گرايش مهمتر است يا دانشگاه؟ اولويت‌بندي گرايش‌هاي مديريت بر چه اساسي تنظيم مي‌شود؟

 بدون ترديد مديريت يكي از مهمترين رشته‌ها براي حل مشكلات سازمان‌ها و پيشرفت جامعه است. تمامي واحدهاي بزرگ و كوچك نيازمند يك مدير توانا هستند. حتي مديريت در زندگي فردي هم نقش مهمي دارد و ما همواره در حال مديريت كردن مسائل مختلف هستيم. مديريت تا حدي امري ذاتي بوده و تنها آموختن مواد درسي رشته مديريت كافي نيست؛ چرا كه مديران بسياري با موفقيت‌هاي چشمگير وجود دارند كه آموزش تخصصي در اين حوزه ندارند. البته در نظر داشته باشيد كه از ميان هزاران مدير تنها نمونه‌هاي اندكي مي‌توانند بدون كسب دانش در رشته مديريت گام‌هاي موفق در اين زمينه بردارند و به همين منظور براي تشخيص راه درست و تصميم‌گيري‌هاي دقيق، نيازمند يادگيري دانش و مهارت‌هاي مديريتي هستند. همانطور كه آگاه هستيد مديريت داراي گرايش‌هاي مختلف بوده و افراد با توجه به توانايي‌هاي خود مي‌توانند بهترين گرايش را براي كسب دانش انتخاب نمايند.

 دانش مديريت براي اولين بار در اواخر قرن نوزدهم ميلادي مطرح شد. برخي مديريت را هنر و عده‌اي ديگر آن را علم مي‌دانند. در ديدگاه غالب امروز، تركيبي از اين دو است. گستردگي دامنه مديريت و ماهيت پوياي آن سبب شده است كه نتوان به سادگي مديريت را تعريف كرد. مديريت پروسه‌اي است جهت برنامه‌ريزي، سازماندهي، هدايت، رهبري، كنترل تلاش‌ها و دستيابي به اهداف سازماني. در حال حاضر مديريت مجموعه‌اي از علوم مختلف از جمله جامعه‌شناسي، روانشناسي، اقتصاد، رياضيات، آمار و ... است. در ايران رشته مديريت با شاخه‌هاي متعددي نظير مديريت بازرگاني، مالي، فناوري اطلاعات، دولتي، گردشگري، صنعتي، تكنولوژي، كارآفريني و ... تدريس مي‌شود.

 

بهترين گرايش‌هاي رشته مديريت از جهات مختلف
   بهترين گرايش‌هاي رشته مديريت از جهات مختلف بايد مورد بررسي واقع شوند؛ چرا كه افراد براساس اهداف و توانايي‌هاي خود رشته‌هاي مختلفي را در كارشناسي ارشد به عنوان بهترين گرايش در نظر مي‌‎گيرند.  هر رشته نياز به توانايي‌هايي براي موفقيت دارد كه كارشناسي ارشد مديريت هم از اين قاعده مستثنا نيست. از جمله مهم­ترين توانايي‌هايي كه يك دانشجو در رشته مديريت بايد داشته باشد قدرت رهبري، روابط اجتماعي، اعتماد به نفس، قدرت بيان و تجزيه و تحليل قوي است. توجه داشته باشيد كه بهترين گرايش‌هاي رشته مديريت از نظر هر فردي متفاوت است. براي مثال بهترين گرايش‌ مديريت براي اپلاي با بهترين گرايش‌ براي آينده شغلي مناسب تفاوت‌هاي چشمگيري با يكديگر دارند. فارغ‌التحصيلان رشته مديريت پس از كسب تجربيات كافي مي‌توانند در سطوح بالاي سازمان مسئوليت‌هاي بيشتري را عهده‌دار شوند. همچنين مي‌توانند در كارهاي تحقيقاتي و پژوهشي مشغول به­كار شوند.

   فراموش نكنيد كه مهارت و علاقه از دلايل اصلي براي موفقيت و پيشرفت شما در آينده به شمار مي‌رود. افرادي كه قصد اپلاي را دارند، تنها تحصيل در بهترين گرايش رشته مديريت را نمي‌توانند ملاك موفقيت در نظر بگيرند. رزومه و مهارت‌هاي شما مي‌تواند در آينده شغلي شما بسيار تاثيرگذار باشد. پس پيشنهاد مي‌شود علاقه خود را كاملا ناديده نگيريد اين مسئله تاثير به سزايي در سوابق درخشان و معدل بالاتر و در نهايت غني‌تر شدن رزومه خواهد داشت. 

 گرايش هاي مديريت

بازار كار ارشد مديريت
   بازار كار كارشناسي ارشد مديريت سرشار از فرصت بوده و به خصوص افرادي كه در رشته‌هايي مثل مديريت كسب‌وكار، مديريت مالي و بازرگاني به تحصيل پرداخته‌اند به راحتي مي‌توانند پس از فارغ‌التحصيلي شغل مناسبي را پيدا كنند. فارغ‌التحصيلان مديريت كسب‌وكار بايد تحليلگران قدرتمندي باشند چرا كه از رايج‌ترين مهارت‌هاي اين رشته، تحليل اطلاعات توسط مديران است. البته رشته‌هاي ديگر مثل فناوري اطلاعات و كارآفريني هم به دليل رويكرد نو به آن‌ها، داراي فرصت‌هاي شغلي جذابي هستند.

   در حال حاضر سازمان‌هاي متعددي سعي بر آن دارند تا در مقايسه با رقيبان خود بتوانند با كمترين هزينه و بالاترين كيفيت محصولات و خدمات خود را عرضه كنند. از نيازمندي‌هاي تمامي سازمان‌هاي خدماتي و شركت‌هاي توليدي تسلط بر دانش مديريت است. مديران لايق مي‌توانند در شرايط و حوزه‌هاي مختلف با اتكاء بر دانش و تخصص خود بهترين تصميم را بگيرند. افراد با انتخاب بهترين گرايش‌ رشته مديريت كه با روحيات و توانايي‌هاي آن‌ها متناسب است و كسب مهارت و دانش در حوزه‌هاي مدنظر، مي‌توانند در مدت زمان كوتاه توانايي و قدرت مديريت يك مجموعه را به دست آورند.

آينده شغلي كارشناسي ارشد مديريت
   گرايش‌هاي رشته مديريت هر يك در حوزه منحصر به فردي كاربرد دارند. به همين منظور فرصت‌هاي شغلي، متنوع و متفاوت است. توجه داشته باشيد كه رشته مديريت مي‌تواند يك موقعيت بسيار استرس‌زا و با مسئوليت‌هاي سخت را براي شما به دنبال داشته باشد. براي مثال اگر در دفتري مشغول به كار هستيد كه به صورت مستقيم با كارمندان در ارتباط هستيد و يا به عنوان مدير بازرگاني بايستي در سفرهاي كاري و ماموريت‌‎ها حضور داشته باشيد بايد تمام سختي‌ها و مسئوليت‌هاي كاري را به عهده بگيريد.

    عناوين شغلي مختلفي را مي‌توان براي فارغ‌التحصيلان مديريت نام برد از جمله:

  •         حوزه واردات و صادرات
  •         مدير مالي
  •         مدير بازاريابي
  •         مدير منابع انساني
  •         مدير و كارشناس حوزه استراتژي
  •         مدير توليد
  •         فعاليت‌هاي‌ پژوهشي
  •         بخش تحقيق و توسعه سازمان‌ها
  •         مشاغل مرتبط با بورس و مديريت سرمايه‌گذاري و ريسك
  •         بازاريابي ديجيتال
  •         حوزه فناوري‌هاي سازماني
  •         كارشناس أمور جذب و استخدام
  •         و ...

 كنكور ارشد و دكتري مديريت

گرايش‌هاي رشته مديريت در دانشگاه‌هاي معروف ايران از جمله صنعتي شريف، دانشگاه تهران، علامه طباطبايي، شهيد بهشتي، تربيت مدرس و ... ارائه مي‌شوند. علاقه‌مندان به تحصيل در گرايش‌هاي مديريت بهتر است اطلاعاتي از كارنامه قبولي رشته مديريت در گرايش‌هاي مختلف را به دست آورند و سپس با برآورد توانايي‌هاي خود با هر يك از گرايش‌ها، بهترين و مناسب‌ترين رشته را براي ادامه تحصيل انتخاب كنند.

  از ديگر رشته‌هاي پرطرفدار مي­توان به مديريت مالي و بازرگاني اشاره كرد كه هر سال بيشترين متقاضي را از ميان شركت‌كنندگان كنكور كارشناسي ارشد مديريت دارند. افرادي كه به مباحث بازاريابي، فروش، تفكر استراتژيك، مباحث بازاريابي ديجيتال، واردات و صادرات و ... علاقه‌مند هستند بيشتر به سمت بازرگاني رفته و افرادي كه توانايي محاسباتي، قدرت تجزيه و تحليل و مباحث سرمايه‌گذاري و ريسك دارند، به مديريت مالي علاقه بيشتري مي­دهند. بازار كار هر دو رشته بسيار مناسب است و با كسب مهارت‌هاي مكمل در كنار تحصيل و شبكه‌سازي ارتباطي مناسب، به راحتي مي‌توان در قسمت‌هاي مختلف شركت‌هاي گوناگون شغل مناسبي ‌پيدا كرد.

   اگر به فعاليت در فضاي توليد، صنعت و كارخانه‌ها علاقه‌مند هستيد قطعا مديريت صنعتي منتظر شماست؛ هر كارگاه، كارخانه و مجموعه توليدي به دنبال فردي است كه بتواند براي آن‌ها كارايي و اثربخشي را به ارمغان آورد.

 

كنكور ارشد مديريت
   براي شركت در كنكور ارشد مديريت نيازي به داشتن مدرك كارشناسي مرتبط با رشته مديريت نيست. به همين منظور تمامي فارغ‌التحصيلان در رشته‌هاي مختلف از دانشگاه‌هاي عالي كشور مي‌توانند در كنكور ارشد مديريت شركت داشته باشند. داوطلبان هر يك از گرايش‌هاي امتحاني با در نظر گرفتن سرفصل‌ها و ضرايب دروس امتحاني به سوالات درج شده در آزمون كارشناسي ارشد پاسخ خواهند داد. پيشنهاد ما اين است كه به دنبال بهترين گرايش‌هاي رشته مديريت، توانايي‌هاي خود را ناديده نگيريد؛ چرا كه ممكن است توانايي شما در يكي ديگر از گرايش‌هاي مديريت باشد و شما فقط از يك جهت، مثلا شغل و درآمد به دنبال بهترين گرايش باشيد و در نتيجه در آينده خود با مشكلاتي از جمله عدم مسئوليت‌پذيري شغلي و سرخوردگي مواجه شويد.

سوالات متداول
   بهترين گرايش‌هاي رشته مديريت كدام‌ها هستند؟

 اگر بخواهيم بر اساس بازار كار فارغ‌التحصيلان رشته مديريت به اين سوال پاسخ دهيم، مي‌توان گفت در شرايط فعلي به ترتيب رشته‌هاي MBA، مديريت مالي و بازرگاني از شرايط شغلي بسيار مناسب برخوردار هستند.

  تحصيل در گرايش مالي بهتر است يا بازاريابي؟

 هر دو از بهترين گرايش‌هاي مديريت به شمار مي‌روند. براي افرادي كه استعداد درك مباحث كمي، را ندارند، توصيه مي‌شود گرايش مالي را انتخاب نكنند.

  آيا حضور رشته‌هاي غيرمرتبط، در كنكور ارشد مديريت صحيح است؟

  توصيه آن است افراد به جاي پريدن از شاخه‌اي به شاخه ديگر در يك رشته تخصصي به تحصيل ادامه دهيد، اما اگر واقعا به مباحث مديريتي علاقه‌مند هستيد مي‌‌تواند گزينه بسيار جذابي باشد.

 

 


برچسب‌ها: ،

بازدید:

[ ۱ ]